Napište titulek, který prodá váš článek

Napište titulek, který prodá váš článek

12. říjen 2016  Jana Poncarová

Vymyslet titulek k článku o tom, jak psát titulek je fuška. Včera jsme se na COPY Coffee shodli, že nadpisy jsou dřina. Nejkratší část článku zabere nejvíc času. Profíci stráví na tvorbě dobrého titulku v průměru 30 až 60 minut. V novinách na titulku pracuje celý tým: redaktor, editor, šéfredaktor, mnohdy se přidá i údržbář vyměňující žárovku. A vy jste na to sami. Žádné depky. Zkuste pár užitečných tipů.

Napište titulek, který prodá váš článekNapište titulek, který prodá váš článek

Proč je titulek klíčový? Protože rozhoduje o tom, jestli si váš článek vůbec někdo otevře. Žijeme v extrémním nadbytku informací. Člověk listující facebookovou zdí je velmi odolný. Jeho čas je drahý a tak klikne jen na články, které slibují:

  • Zábavu
  • Vyřešení problému
  • Užitečnou informaci
  • Osobní zkušenost
  • Kontroverzní téma

7 tipů pro dobrý titulek

  • Je stručný, výstižný, vytáhne podstatu sdělení.
  • Měl by vždy obsahovat sloveso.
  • Je sdělením v kostce (především u zpráv a novinových článků).
  • Vejde se na jeden řádek (záleží i na formátování webu).
  • Má zhruba od 8 do 14 slov.
  • Nemá víc než 150 znaků (nejlépe však méně, zhruba 70 až 80 znaků).
  • Není bulvární, je důvěryhodný.

Co v titulku funguje?

Copywriteři se shodují, že v titulku fungují čísla. Nikdo ale přesně neví proč. Můžou to být docela podivná čísla – například 99 tipů, jak sbalit chlapa snů. Kromě čísel fungují v titulku také důvody – proč něco nějak dělat, nebo tipy, jak něco zlepšit. Nejlépe samozřejmě snadno a rychle.

  • Návod na zlepšení
  • Čísla v titulku
  • Pomoc, rada, tipy
  • Sdílení zkušeností
  • Otevřené otázky

Podívejme se na příklad dobrého titulku u článku, který radí s prodejem nemovitosti.

  • Jak snadno prodat dům – tenhle titulek obstojí u SEO textu. Není ničím zajímavý, ale řekněme, že je uspokojivý.
  • Jak snadno prodat dům za 24 hodin – tenhle titulek je víc sexy. Slibuje snadné a rychlé prodání domu.
  • 9 způsobů, jak snadno prodat dům za 24 hodin – tenhle titulek je ještě lepší. Slibuje, že v článku se čtenář dozví 9 konkrétních návodů, jak rychle prodat dům.

Ale pozor. Pokud takový titulek zvolíte, musíte čtenáři opravdu dát těch 9 dobrých a skvělých tipů. Čtenáře nesmíte zklamat. Jinak ztratíte jeho důvěru. Buďte obezřetní a neslibujte nic, co nemůžete v článku splnit. Co třeba takový nadpis, který říká: 10 společností, které šlapou Applu na paty? Je nereálné, abyste dali dohromady 10 firem, které jsou vážnou konkurencí téhle jedničky na trhu? Není.

Titulek konzultujte

  • Profíci doporučují vymyslet 30 až 50 nadpisů k jednomu článku. Jistě, v běžné praxi nereálné. Zkuste aspoň desetinu z toho – 3 až 5 nadpisů, s nimiž budete pracovat.
  • Konzultujte je. Se svým kamarádem, kolegou, editorem nebo aspoň s kýmkoli, kdo je po ruce. Při nejhorším sami se sebou. Opravdu byste na svůj titulek klikli?
  • Zkuste si představit svého čtenáře. Docela konkrétně. Je to muž, nebo žena? Co nosí? Jak žije? Co ho zajímá? Vizualizace čtenáře velmi dobře funguje při psaní celého textu, nejen titulku.
  • Sledujte, jaké titulky fungují na vás. Zkuste si je zapisovat.

Přizpůsobte nadpis situaci

A proč nadpis tohoto článku nezačíná číslem? Protože administrativní systém takový článek bojkotuje. Nezveřejní ho. Takže se buď můžete dohadovat s adminem webu, nebo se přizpůsobit situaci.

Dobrý titulek je vždy do velké míry dílem kompromisu.

[Nahoru ↑]


Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Reklama

Čtěte také...

Trendy v copywritingu, které vyšperkují váš web

Trendy v copywritingu, které vyšperkují váš web

Letos se budou nosit ponožky v sandálech. Návrháři je ukázali na módních molech. Svůj web ale oblečte do modelů, které jsou opravdu sexy. Ukážu vám 6 trendů v copywritingu, které v roce 2017 vyšperkují váš web.

Pozvánka na COPY Coffee

Pozvánka na COPY Coffee

Káva nad textem. Text nad kávou. Tentokrát na téma Jak na titulek.


Pište úspěšný blog

Pište úspěšný blog

Dobře, ale jak na to? Každý, kdo začne psát blog, ať už firemní, nebo osobní přece ve skrytu duše touží po tom, aby byl úspěšný. Tady je 9 zásad, které váš sen o čteném blogu promění ve skutečnost.

Jak napsat dobrou tiskovou zprávu?

Jak napsat dobrou tiskovou zprávu?

Dobrá tisková zpráva se pozná snadno: objeví se v médiích. Novinářům každý den přijde několik tiskových zpráv. Ta vaše musí být proto jedinečná, sdělovat podstatné a hlavně – šetřit čas.